mandag 9. februar 2009

Xtranormal



I leksjonen vår om sammensatte tekster har vi blitt kjent med Xtranormal, et program hvor vi kan lage tegnefilm/animasjonsfilm. Vi velger hovedpersoner, scene og legger til replikker til personene i filmen vår. Programmet er fengende og morsomt - selvsagt kan man også legge på lydeffekter og bakgrunnsmusikk/lyd. Det er lett å publisere arbeidene etterpå. Tegneserieprogrammet Comic life byr på en annen mulighet. Her lager man tegneserier enten med egne bilder eller med clip art/nedlastede bilder. Man drar snakkebobler inn i bildene og skaper en tegneserie på den måten. Denne måten å arbeide på kan være givende også for svake elever, siden det ikke kreves mye tekst i en tegneserie. Xtranormal vil kreve en viss form for ortografi, siden rollefigurene skal uttale det man skriver inn i dialogboblene. Xtranormal er også mer avansert siden programmet ikke har norsk. Det er dermed et program som passer godt i engelsk eller fremmedspråk. Noen av elevene mine ble bitt av basillen da de prøvde Xtranormal, og det gikk utrolig fort for dem å bli kjent med programmet. Disse elevene går i 6. klasse og har et begrenset engelsk ordforråd, men gode digitale ferdigheter. Det var lett for dem å sette seg inn i Xtranormal siden ikonene er lettfattelige. Jeg ser for meg at det blir flere økter med programmet fremover. I mappeoppgava til gruppa mi presenterer vi et undervisningsopplegg med blant annet Xtranormal i et storylineforløp. Det er en spennende måte å krydre historiefortellingene til elevene på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar